Calla Henkel/Max Pitegoff

BB9_Calla_Henkel_Max_Pitegoff_02
Installationsansicht von "Untitled, (interiors)", 2016; Courtesy Calla Henkel/Max Pitegoff; Isabella Bortolozzi Galerie, Berlin; Foto: Timo Ohler

Calla Henkel * 1988 in Minneapolis, US, lebt und arbeitet in Berlin
Max Pitegoff * 1987 in Boston, US, lebt und arbeitet in Berlin

Calla Henkel und Max Pitegoff befragen die Logiken von sich verändernden öffentlichen und privaten Räumen, Bühnen und persönlichen/politischen Allianzen. Für ihre Installation machten sie Fotos im privaten Wohnsitz des US-amerikanischen Botschafters in Berlin-Dahlem – ein Gebäude, in dem Politik häuslich arrangiert wird und das als Bühne der Diplomatie dient (kein Botschafter lebt dort dauerhaft). Die eigenen Körper der KünstlerInnen deuten sich als Schatten oder Reflektionen im Bild an – eine Geste der Selbstinszenierung, mit der sie ihre eigene Rolle als kulturelle RepräsentantInnen oder PerformerInnen hinterfragen. Die Motive wurden mit Bühnenscheinwerfern des New Theatre ausgeleuchtet – einem Theater, das die KünstlerInnen bis letztes Jahr führten. Die daraus resultierenden Fotos sind in einem der Veranstaltungsräume der Akademie der Künste in eine Installation aus Spiegeln integriert. Es handelt sich dabei um denselben Raum, der bei Dreharbeiten der Fernsehserie Homeland in der Staffel von 2015 benutzt wurde, um Claire Danes in ihrer Rolle als Carrie Mathison in der angeblichen US-Botschaft in Berlin zu zeigen (nur ein paar Meter entfernt von der tatsächlichen US-Botschaft am Pariser Platz).

Werkliste

. . . The arts, culture, is the only way forward; irrationality must be matched with irrationality. This will become a pattern. As politics seems to have run out of imagination, culture will be called upon to fill in the gaps.
Interior 1
 “Alternative space,” “performance space,” “institutional space,” “social space”: building space by generating logics and rules in place of truths. The call to culture from the political floor makes the appeal of the term “space” clear, an abstraction of an abstraction.
Interior 2
We talk about the house where John Kornblum stayed as the American Ambassador to Germany from 1997 until 2001, when he moved the Embassy from Bonn to Berlin. Kornblum explains that he was young when he joined the foreign service, and that every time he entered an ambassadors residence, he would look at the ornate decoration and think, “By the time I’m an ambassador someone’s going to have to have sold these all off. They’re ridiculous.”
When the Embassy was moved to Berlin, John Kornblum was given the task of setting up the Ambassador’s Residence. His wife Helen took on the unpaid job of setting up the home during his tenure as Ambassador, which included overseeing a renovation and expansion. We ask Kornblum about setting up this type of space, about the future of these kinds of homes; the conversation shifts towards Berlin’s new Zweckentfremdungsverbot law, which forbids renting out an entire apartment through websites like Airbnb.
We gave people security, they gave us loyalty, we transferred capital to them, they bought our goods. It was supply-side. Now the new phase of international relations is going to be demand-side. So there’s your space, in a way. Your space is the demand created by people who rent a room or a house on Airbnb, call an Uber taxi . . . The micro-monetizing of your private space.
“We have been here for 45 years. We saved Berlin from destruction, and now we’re leaving, happily leaving, but don’t forget, we have invested our lives and our money into this place, and so we own some of it.”

Alle Arbeiten 2016
Gerahmte Fotografien, verspiegelte Wände
Courtesy Calla Henkel/MaxPitegoff; Isabella Bortolozzi Galerie, Berlin
Im Auftrag und koproduziert von Berlin Biennale for Contemporary Art
Mit Unterstützung von Isabella Bortolozzi Galerie, Berlin

Die Titel stammen aus einem Interview mit dem amerikanischen Diplomaten John Kornblum, 10. April 2016, Gendarmenmarkt, Berlin.

BB9_Calla_Henkel_Max_Pitegoff_04
Installationsansicht von Untitled, (interiors), 2016; Courtesy Calla Henkel/Max Pitegoff; Isabella Bortolozzi Galerie, Berlin; Foto: Timo Ohler
BB9_Calla_Henkel_Max_Pitegoff_06
Installationsansicht von Untitled, (interiors), 2016; Courtesy Calla Henkel/Max Pitegoff; Isabella Bortolozzi Galerie, Berlin; Foto: Timo Ohler